198X Olivetti ET Personal 55 #S6778950
Status: My Collection
Hunter: Francesco Menara (francescomenara)
Created: 04-17-2025 at 12:20AM
Last Edit: 04-17-2025 at 12:22AM

Description:
#italiano in basso
Just another lightweight portable daisywheel electronic typewriter, but this one comes from Mario Bellini's pencil. As a result, its profile is very different and more good-looking than other greyish ET personal, and its color scheme is absolutely awesome. Like most collectors, I didn't have a passion for electronic typewriters and the thing I liked the least is that they often come with correctable carbon ribbon cartridge (although being still produced in 2025, which is absolutely strange), which is quite expensive to use because of its low capacity of about 50'000 characters (three or four articles I write for a website). But I found these two personal 55 and I decided to buy them, just because of their design. I have another one in better conditions and I bought this just for the instructions manual. Then I found some old-stock nylon cartridges so that I could use it like a normal manual typewriter, although I lost the possibility to use correcting ribbon, and I found a lot of pleasure in it. It's really silent, a lot fast and the Mikron daisywheel I bought has a really good-looking font. It is a quite simple electronic typewriter which misses some features like bold, automatic carriage return and automatic paper feed with end of the sheet warning, but it is still a pleasure to write with this "base model". This typewriter is on sale. The AC cable door doesn't stay closed and a pair of other plastic clips is broken but it is aesthetically perfect and perfectly working.
Un'altra macchina per scrivere elettronica leggera e portatile a margherita, ma stavolta il design è opera di Mario Bellini. Di conseguenza, il suo profilo è molto diverso e più gradevole rispetto ad altre ET personal grigiastre e la combinazione di colori è assolutamente fantastica. Come la maggior parte dei collezionisti, non avevo una passione per le macchine da scrivere elettroniche e la cosa che mi piaceva meno è che si trovano in giro solo le cartucce nastro carbografiche correggibili (ancora prodotte nel 2025, il che è assolutamente strano), piuttosto costoso da usare a causa della sua bassa capacità di circa 50.000 caratteri (tre o quattro articoli che scrivo per un sito web). Ma ho trovato queste due personal 55 e ho deciso di comprarle semplicemente per il loro design; ne possiedo un'altra identica, anche in condizioni migliori, e ho acquistato questa solo per il manuale. Poi ho trovato delle vecchie cartucce di nylon in modo da poterla usare come una delle mie macchine da scrivere manuale, anche se ho perso la possibilità di usare il nastro correttore, e l'ho trovata molto piacevole. È davvero silenziosa, molto veloce e la margherita Mikron che ho comprato ha un font davvero bello. Si tratta della macchina per scrivere elettronica più modello base che ci sia, a cui mancano alcune funzioni come il grassetto, il ritorno a capo automatico e l'alimentazione automatica della carta con avviso di fine foglio, ma è comunque un piacere scriverci. Questa macchina è in vendita. Lo sportello del cavo di alimentazione non rimane chiuso, un paio di gancetti in plastica sono rotti, ma esteticamente è perfetta e funziona a meraviglia.
Typeface Specimen:

Photos:





Hunter: Francesco Menara (francescomenara)
Francesco Menara's Typewriter Galleries [ My Collection ] [ My Sightings ]

Status: Typewriter Hunter
Points: 181
Bologna, 20 yo.
Mechanical engineering student.
Typewriter user since 2015.
I'm not a collector. They follow me and moltiplicate.
Sometimes they even come out from the rubbish bin. And ask for adoption.
RESEARCH NOTE: When researching the Olivetti ET Personal 55 on a computer with lots of screen real estate, you may find that launching the Olivetti Serial Number page and the Olivetti ET Personal 55 By Model/Year/Serial page in new browser windows can give you interesting perspectives on changes throughout the model series.